» » » » Odiseea navei Calypso



A fost, fără doar şi poate, cea mai faimoasă navă de cercetări oceanice din secolul trecut. A scris istorie în mai multe domenii de de cercetare şi ştiinţe precum biologia marină, istoria, arheologia, geologia, ecologia şi multe altele. A purtat numele unei nimfe mitologice, pentru a-şi purta din nou la propriu, legendarul căpitan spre aventura cunoaşterii umane împletită cu mesajul responsabil al salvării naturii. A fost aproape de distrugere şi uitare, dar a renăscut asemenea unei albe şi stranii Păsări Pheonix rânduite să zboare la rasul valurilor. Este nava Calypso!


O viziune purtată de o navă
După mai mult de 46 ani de navigare pe mările şi oceanele lumii, nava Calypso a devenit un simbol al aventurilor celebrului naturalist şi oceanolog Jaques Yves Cousteau. De fapt, nava  a ajuns să se confunde cu personalitatea acestui pionier al cunoaşterii, oamenii asociind aproape instinctual numele de Calypso cu J.Y.Cousteau.
Nava de legendă a avut de fapt un neaşteptat trecut modest, înainte să fie transformată toatal de către Cousteau. A fost construită iniţial pentru Marina Regală Britanică, de către Compania Ballard Marine din Seatle, Statele Unite. Corabia aventurilor naturaliste fiind construită din lemn de pin de Oregon. 
Atunci, a fost încadrată în clasa BYMS (British Yard Minesweper Mark 1 Class Motor Minesweeper), fiind lansată la apă pe data de 12 august 1942, intrând în componenţa Marinei Regale în anul 1943, şi primind numele de HMS J-826. Vasul a avut un serviciu activ de patrulare prin apele Mediteranei până în anul 1944, când a fost retras într-un port din Malta, fiind şters din Registrul Naval Britanic în anul 1947.

Calypso în drum spre Marsilia

După cel de-al doilea Război Mondial, în anul 1950, nava a fost cumpărată de milionarul irlandez Thomas „Loel” Guiness, care a închiriat-o apoi lui Jaques Yves Cousteau pentru suma simbolică de un franc francez pe an. Binefăcătorul milionar a avut doar două condiţii pentru exploratorul şi oceanograful francez: anume să nu-i ceară bani niciodată, şi numele său să rămână în anonimitate. Ceea ce s-a şi întâmplat, adevărul despre originea lui Calypso apărând doar după moartea lui Cousteau.
În anul 1951, căpitanul Cousteau era gata de drum. Descoperise o navă care-l va sluji spre îndeplinirea visurilor sale de a explora lumea mărilor şi oceanelor şi de a-şi pune în practică invenţiile din domeniul tehnologiilor de scufundare şi explorare submarină.
Nava nu şi-a primit deloc întâmplător noul nume. Vasul fusese ancorat în Malta, în apropiere de mica insulă Gozo, şi a fost numit după nimfa Calypso care trăia pe insula Ogygia, asociată cu actuala insulă Gozo.
Conform mitologiei greceşti, nimfa Calypso l-a ţinut captiv pe Odiseu (Ulise) în insula Gozo timp de zece ani. Astăzi, acelaşi nume a devenit sinonim cu legenda vremurilor moderne ale navei lui Cousteau. Calypso s-a ridicat la înălţimea numelui său şi a devenit cunoscută în toată lumea după ce a navigat aproape o jumătate de secol pentru a arăta frumuseţea şi vulnerabilitatea Naturii.
Nava a fost dusă de Cousteau în Franţa, într-un şantier naval unde după eforturi susţinute, a fost transformată într-o navă de cercetări oceanografice fără rival la acea vreme.

Continuarea in

Daniel Gorun

Adm. MISTERELE LUMII
«
Next
Postare mai nouă
»
Previous
Postare mai veche

Niciun comentariu:

Leave a Reply