La ora 11,10 dimineata, in data de 11 aprilie 1912, Royal Mail Ship (RMS) Titanic pleca in cursa spre New York din Queenstown, Irlanda. Istoria tragediei mentioneaza ca in acel ultim port, pe nava s-au mai urcat 113 pasageri pentru clasa a III-a, 7 pasageri pentru clasa a II-a. In ultimul moment coboara 7 pasageri (nu se cunosc motivele). De semnalat si ca un membru al echipajului, John Coffey, a dezertat de la misiune, ascunzandu-se intr-un sac de posta care a fost aruncat la tarm.
Destinul a vrut ca inca de la cursa de inaugurare, Titanicul sa dispara in adancuri cu 1502 persoane - cea mai mare catastrofa navala pe timp de pace. Si daca a venit vorba despre destin, sa mentionam, fara sa fim fatalisti, ca luxoasa nava "imposibil de scufundat" trebuia sa plece in cursa mult mai devreme. Dar, dupa lansarea la apa din 31 mai 1911 - fara botez si sampanie, conform regulilor companiei detinatoare "White Star Line" -, au urmat lucrari de finisare care s-au prelungit din motive de schimbare a preferintelor pentru decorare si mobilier. Titanicul a plecat abia in aprilie, cand primavara nordica a permis vagabondajul ghetarilor in Atlanticul de Nord.
Cele 20 de barci de salvare puteau fi ocupate numai de 1.178 de persoane din cele 2.224 aflate pe vas (fara echipaj), la o capacitate de 2.453 calatori. Se apreciaza ca in barcile de salvare ar mai fi putut fi scosi 500 de oameni din apa inghetata, dar au mai fost trase afara doar 13 persoane. La doua ore de la scufundare, nava Carpathia a sosit si a salvat 710 persoane, pe care le-a dus la New York in trei zile. Capitanul Titanicului, Edward Smith (62 de ani) a murit (cu sotia)... Si iar destinul: cel care a vazut primul ghetarul, Frederick Fleet ("baiat de veghe",1887-1965) a spus la ancheta ca daca ar fi avut binoclu, ar fi vazut mult mai devreme icebergul...
PAUL IOAN
Niciun comentariu: