Aeroportul International Gardermoen situat la 48 km nord de Oslo, este principalul aeroport al capitalei Norvegiei, al doilea cel mai important aeroport din tarile nordice si al saselea din Europa. In 2010 pe aici au trecut 19 milioane de pasageri. In ziua de joi 24 martie 2011, intre orele 16.00 si 17.30 aeroportul a fost inchis datorita unui obiect zburator neidentificat. A fost o perturbare majora care a buimacit oficialitatile.
Obiectul a fost vazut prima data de membrii echipajului unui avion SAS, Boeing 737, in zbor de la Frankfurt spre Oslo. Era o vreme ideala, cu o buna vizibilitate; la mai putin de 60 de kilometri de aeroport, capitanul Johan Kylborn a vazut in fata un obiect care bloca aterizarea. Asa cum a declarat, „Sunt sigur ca era un soi de aparat de zbor. Avea aripi si cred ca era un planor, un deltaplan sau un avion ultrausor, dar mi-e greu sa spun mai mult”.
Controlul zborurilor a confirmat ca nu este niciun avion in zona. Nu s-a putut lua nici contact prin radio cu presupusul pilot al obiectului. Boeing-ul a trebuit sa-si schimbe planul de zbor, ocolind spre nord-vest de Oslo, pentru a putea ateriza. Din cauza ca intrusul stationa exact in drumul avioanelor care urmau sa aterizeze, toate aceste zboruri au fost fie rerutate fie anulate. Practic, aeroportul Oslo a ramas inchis timp de 90 de minute.
Purtatorul de cuvant Jo Kobro al aeroportului din Oslo a precizat ca obiectul a stationat in aer mai mult de o ora. „Dupa un timp se adunasera mai multe avioane venite la aterizare si a trebuit sa fie redirectionate spre Torp, Rygge (in zona Oslo, n.n.), Kjevik sin sudul Norvegieit, Fagernes, iar un avion a aterizat chiar la Stockholm”.
Knut Morten Johansen, purtator de cuvant al companiei Scandinavian Airlines (SAS), a declarat retelei publice de radio norvegiene (NRK), ca intreruperea a cauzat o paguba de milioane de dolari. „Ca rezultat al incidentului, au fost afectate intre 60 si 90 de plecari si sosiri de avioane. Joi dupa amiaza este ceea ce noi numim varful, adica cea mai aglomerata perioada in cursul saptamanii”. S-a estimat ca 10-15 mii de pasageri au fost serios afectati. Efectele s-au extins si asupra sfarsitului de saptamana, cand, datorita intarzierilor, nu mai erau suficienti piloti odihniti.
Ce putea fi misteriosul obiect zburator? Nici peste mai bine de o luna nimeni nu a reusit sa raspunda. Nici aeroportul Oslo, nici SAS, nici politia nu au identificat cine adusese acolo micul aparat de zbor.
Autoritatea aeronautica civila Avinor a exclus dintru inceput ipoteza planoarelor, a deltaplanelor sau a avioanelor ultrausoare datorita duratei si altitudinii zborului, dar mai ales deoarece in acel moment viteza vantului era foarte mare.
Oficialii aeroportului au luat legatura cu cluburile locale de aviatie usoara si deltaplanism, dar membrii acestora erau tot atat de buimaciti ca si autoritatile. Conform Federatiei Norvegiene de Sporturi Aeriene (NLF), Oyvind Ellefsen, membru al lotului national de deltaplanism si instructor in NLF, voia sa zboare in perioada respectiva dar n-a putut din cauza vremii nefavorabile. Si umiditatea era foarte mare. Dupa parerea lui niciun deltaplan sau planor nu putea ajunge atunci la altitudinea de 2400 de metri. Dar au fost intrebati toti deltaplanistii si planoristii notabili din Norvegia. Nici unul nu zburase in ziua aceea.
Capitanul Kylborn vazuse in prealabil in aer si baloane meteorologice sau cu heliu, dar, asa cum a declarat, „acestea erau mult mai mici si nu aratau ca un aparat de zbor”; cat despre obiectul necunoscut a spus „sunt sigur ca nu era” balon.
Politistii au investigat cazul, dar fara succes. Ei au recunoscut ca nu dispuneau de mai multe date decat cele reproduse si de noi mai sus. „E cam inexplicabil”, este ca si cum ai cauta acul in carul cu fan – a declarat Morten Undlien de la postul de politie al aeroportului din Oslo. El regreta ca nu s-a folosit atunci elicopterul politiei pentru a vedea despre ce este vorba si eventual pentru a alunga intrusul.
Merita sa reamintim cititorului ca, pe 7 iulie 2010, si aeroportul international din Hangzhou (China) a fost blocat timp de o ora, explicatia anuntata oficial fiind aparitia unui OZN. Din cauza acestuia au fost perturbate 18 zboruri si intarziati 2000 de pasageri; iar pe 11 septembrie, din aceleasi motive, a fost inchis, tot pentru o ora, aeroportul orasului Baotou din provincia chineza Mongolia Interioara.
DAN D. FARCAS
DAN D. FARCAS
Niciun comentariu: